Ungdomar
- Hörneåwood på 1910-talet

Historiska ungdomar
-en följetong

Algot Engströms bilder

Hörneås historia

Startsida

Historiska ungdomar -Artikel 2

Hörneåwood på 1910-talet

 

I den påbörjade artikelserien ”Historiska ungdomar - en följetong” utlovades att visa bilder från lite "modernare" tid. Skribenten kan dock inte motstå att visa bilderna nedan. De är från det sena 1910-talet, kanske in på början av 20-talet. Vi rör oss i tiden för den så kallad ”jugend-epoken”. I termer av klädmode kom nog influenserna inte enbart från svenska modeskapare utan snarare från de rörliga bilderna från Hollywood. Algot Engström var inte sen att ta efter ska det visa sig.

Algots gamla hus håller på att byta skepnad. Under våren 2008 revs 7-10 lager tapet från väggarna, och bjälklaget i taket tömdes på sitt sågspån. Då sågspånet föll mot golvet seglade en liten papperslapp som en fjäril åt ett helt annat håll. Papperslappen var oval och hade på ena sidan en bild och på den andra fanns text, ett urklipp. Algot prenumererade på alla möjliga tidningar. Dessa fick även användning som isolering. Mellan stockarna i Algots hus och bakom dörrfoder kunde man dra fram mängder av tidningsstoft, bevarat till eftervärlden. Rivningsarbetet övergick snart till historisk kulturläsning.   

Vad visade då bilden från sågspånet? Först förstod man ingenting. Det såg ut som en ung dam med två surströmmingsburkar på öronen. När man studerar objektet närmare insåg man att det var ett urklippt, troligen ett referat kring någon ny berömd Hollywoodstjärna. På baksidan anges årtalet 1915 bland diverse text, även om damens utstyrsel ger känsla av "det glada 20-talet". Det är uppenbart att bilden tilltalade Algot, för urklippet måste ha varit inramad i dåtidens ovala ramar. Kanske var det damen på bilden eller kanske det artistiska i bilden som Algot föll för, eller var det örhängena? Att ha örhängen som på bilden måste ha varit spektakulärt.

Örhängen

Var Hörneås damer lika spektakulära som i Hollywood? Nästan, kan man säga. Algot kunde inte låta bli att tänja på gränserna. I hans arkiv finns många arrangerade bilder, och med utklädda personer ur bekantskapskretsen. Algot kunde även trixa med självutlösaren för på många bilder stoltserar han själv, utklädd och flinande mot kameran. Brist på kläder verkar det inte ha funnits.

Då denna sida syftar till att visa mode och ungdomar, så plockas en bild ur Hörneå-arkivet motsvarande 1910-talet. Bilden torde vara ganska tidig i Algots fotokarriär. Han kallade sig "Amatörfotograf" medan han senare slopade det förnedrande amatörskrået och kallade sig ”Fotograf” rätt och slätt. Man kan tro att det var lite trångt i ateljén. Personen på fotot fyller i princip upp hela utrymmet på bilden. Kanske skulle Algot ha backat kameran lite eller beskurit bilden lite mindre frikostigt. Eller, tillhörde bilden dåtidens ideal, att nyttja fotopappret maximalt? Zoom hörde nog inte till tekniken av igår. 

Hörneåwood 1910

Angående Jugend-epoken (ca 1900-1920), det som bäst associerar till denna epok är krukväxternas böljande blad. Möbler och prydnadssaker hade en naturnära ornamentik, vilket saknas i bilden. Ett av bladen verkar ta sig formen av ett diadem på den unga damens huvud, och det var nog inte meningen. Om detta däremot var Algots mening så var han ytterst stilsäker och trendig för tiden! Piedestalerna har ett formspråk som brukar kallas ”nyklassicism”, ett ganska tungt designideal med början strax före sekelskiftet 1900. Möbler från denna tid var även tunga till vikten, stora skåp med kantig ornamentik. Möbler började tillverkas industriellt och man sparade inte på material och detaljer.

Vem personen på bilden är kan man undra. Kanske var det en ung dam som önskade få sitt foto taget, att ge till sin fästman? Varför blev det i så fall kvar i Algots lådor? Möjligen fanns ett bättre kort som den unga damen fastnade för och som Algot sålde. Bilden känns dock lite väl extravagant och det förefaller mer troligt att Algot arrangerade det hela själv, som en Hörneåwood-produktion.

Hör av er till redaktionen ifall Ni har idéer.

Gunnar Engström, 2009-01-17.

Besökare